Budapest ----> Vecsés, Ferihegy ~ 25 km

AEROPARK /  Skanzen

 

A ferihegyi repülőtér szomszédságában található az AEROPARK, mely az elmúlt évek változásainak köszönhetően folyamatosan épül, s szépül.  

A története:

 

  • 1988. február 18. Megalapítják a Skanzent;
  • 1991. Megnyílik jelen helyén az Emlékpark;
  • 2003-ban a BA Zrt. megválik a repüléshez nem kötődő üzletágaktól. A Skanzen megmentése céljából felmerül, hogy alapítványi formában működjön tovább;
  • 2004. június 26-án a Ferihegyi Repülőgép Emlékpark Kulturális Alapítvány átveszi az üzemeltetést;
  • 2013 elején a BA Zrt.felbontja az alapítvánnyal az üzemeltetési szerződést;
  • 2014. Új néven, új üzemeltetővel köszönti a Múzeumok éjszakáját a park;
  • 2015. február 23-tól, új ügyvezető, Somogyi-Tóth Gábor vezeti a parkot.
  • 2017 tavasza (?) Költözik az AEROPARK. Parkoló építés miatt, néhány méterrel arréb költözik a kiállítás, melyhez a Budapest Airport minden segítséget meg fog adni. Ideiglenes út épül a gépek "átgurításához", stb, stb! Tehát ha guruló öreg "vasakat" akar valai fotózni, legyen résen! :)

 

A parkban néhány repülőgép belülről is megtekinthető (Tu-134, Tu-154, Il-18), ám ezeken a "nagyvasakon" kívül van még bőven érdekesség, mely a magyar polgári repülés elmúlt bő fél évszázadából. Az új tulajdonos, valamint a hozzájuk tartozó lelkes társaság, az átvétel óta látható életet lehelt a parkba!  Szépülnek a gépek, tartalmas programok várják a látogatókat, új járművek kerültek kiállításra!
 

Kiállított repülőgépek:
 

Lisunov Li-2 

HA-LIQ 

Malév beceneve: Teve. A HA-LIQ lajstromjelű Li-2 es típusú repülőgép 1952. március 27-én érkezett Magyarországra, a Magyar Néphadsereg megrendelésére. 1954-től katonai festéssel (zöld alapszín, fehér felirattal) és 206-os oldalszámmal repült. 1957. március 20-án került a Malévhoz, ahol megkapta polgári lajstromjelét, de katonai festésben maradt. 1958-tól teherszállító gépként használták. 1964. május 20-án a Malév visszaadta eredeti tulajdonosának, ahol lekerült róla a polgári lajstromjel, visszakapta eredeti oldalszámát, majd egészen 1974-ig, selejtezéséig repült. Selejtezésével egyidejűleg adták át a Közlekedési Múzeumnak. 1980-ban felújították és Farkashegyen tárolták

Összes repült ideje 3829 óra, 5863 ciklussal.

Az Emlékparkba 1993. július 13-án szállították át.Beltere teljesen felújított, rendezvények alkalmával megtekinthető.

"Megéri vadászni az alkalmakra, amikor be is lehet szállni! Nagyon kényelmes ülésekkel van megáldva a drága!"

 

Iljushin IL-14T  

HA-MAL

Malév beceneve: MALvinka. A közelmúltban korabeli Malév festést kapott HA-MAL lajstromjelű  repülőgép eredetileg 04-es oldalszámot viselve a Szovjet Hadsereg Déli Hadseregcsoportjában, a Szovjet Légierő 226-os önálló vegyes repülőezredének kötelékében teljesített szolgálatot, a németországi Sperenberg repülőterén. 1981-ben kivonták a szolgálatból és az ukrajnai Mirgorodba  repülték, ahol 6 évig tárolták, majd onnan 1987-ben Tökölre vitték. 1987. december 8-án Ferihegyre repülték, és az „ős-skanzenben” tárolták 1991. október 20-ig, amikor jelenlegi helyére vontatták. Összes repült ideje 5928 óra.

A repülőgép külön érdekessége a 2009–2010 év fordulóján teljesen civil szerveződésként indult felújítási munkák, amelyek célja kezdetben a repülőgép korhű Malév színekbe öltöztetése volt, de a felújító csapat látva a 25 éve leállított repülőgép viszonylag jó műszaki állapotát, a munkák folytatása mellett döntött. 2011. április 8-án sikeresen beindult a repülőgép jobb oldali, kettes hajtóműve, majd 2012. március 25-én a bal oldali, egyes hajtómű is életre kelt. A repülőgéppel motorbemutatókat tartanak, átlagosan havonta egy alkalommal, ahol a látogatók átérezhetik a repülés hőskorának hangulatát 2x 1900 lóerő dübörgése közepette.

"A pilótafülke szuper, a raktér... egy raktér, ezen nincs mit ragozni."

Az „ős-skanzen” a repülőtér belterületén, az egykori   Malév hangár mellett állt.

 

Iljushin IL-18V 

HA-MOA

Malév beceneve: MOAladár. A 180001903 gyártási számú repülőgép 1960. április 1-jén érkezett Magyarországra, első útját május 20-án teljesítette Moszkvába. Üzemideje során több nagyjavításon esett át, 1964-ben TG-16-os fedélzeti segédhajtóművet építettek bele, 1968-ban az eredeti hajtóműveket AI-20K  típusúakra cserélték, majd ugyanebben az évben 89-ről 105 férőhelyessé alakították át, és megkapta az Il–18V típusjelzést.

Teherszállítóvá alakítása előtti utolsó közforgalmi útját 1977. április 1-jén teljesítette a Budapest–Prága–Budapest útvonalon. Legutolsó emlékrepülésére 1987. február 19-én került sor, 3 nappal később kivonták a forgalomból. Összes repült ideje 37197 óra, 17285 ciklussal. A Repülőgép Emlékparkba 1991 októberében került, belülről is megtekinthető.

 

HA-MOG

Malév becenév: MOGéza. A 184007103 gyártási számú repülőgép már eleve modernizált Il-18V  változatként 1964. március 28-án érkezett Magyarországra, első forgalmi útja Moszkvába vezetett. 1967 elején az eredeti hajtóműveket AI–20K típusúakra cserélték. Utolsó utasos járatát 1978. november 3-án teljesítette a Budapest–Szófia–Budapest útvonalon, ezután teherszállítóvá alakították át.

1988. október 13-án repült utoljára, a Budapest- Constantine - Budapest útvonalon. Másnap hajtóműpróba közben a hármas hajtómű kigyulladt, de a tüzet sikeresen eloltották. A HA-MOA alkatrészeivel kijavították, de a december 6-ra tervezett selejtezés közelsége miatt már nem repült többet.

1993. júniusában a Malév Oktatási Központ tanműhelye kapta meg, 2006-ig az oktatóhangár mellett állt. Az év végén a repülőgép feldarabolását elkerülendő, civil szerveződés és aláírásgyűjtés indult, mely eredményeként az Emlékparkba vontatták. Belülről nagyon rossz állapotban van, tervezik a felújítását. Összes repült ideje 36558 óra.

Tupolev Tu–134

HA-LBE

Malév becenevei: LBElemér, Kisvas, Kistuskó. A repülőgép 1969. március 22-én érkezett Magyarországra, első forgalomban repült útvonala a Budapest - Prága - Budapest járat volt. 1983 tavaszán „Comfort” osztályt alakítottak ki benne, ezért a szállítható személyek száma 72-ről 68-ra csökkent. Utolsó forgalmi útját 1987. december 18-án teljesítette a Budapest - Varsó - Budapest útvonalon, majd egy emlékrepülés következett meghívott vendégekkel a fedélzeten. 1988. április 11-én, a Malév Tu–134-esei közül elsőként vonták ki a forgalomból. Összes repült ideje 24167 óra, 19499 ciklussal. 1991-ig az ős-skanzenben állt, majd átvontatták a jelenlegi helyére, az Emlékparkba. Belülről is megtekinthető.

 

Tupolev Tu–154B-2 

HA-LCG

Malév beceneve: LCGéza, Nagyvas, Nagytuskó. 1975. november 24-én érkezett Magyarországra, Tu–154B alapváltozatként. 1980 decemberében nagyjavításra repülték, ahol többek között ICAO CAT–II korlátozott látási viszonyok közötti leszállásra is alkalmassá tették, típusjele ekkor Tu–154B2-re változott. 1983-ban a „Comfort” osztály kialakításával a szállítható személyek száma 143-ra csökkent. Utolsó útját a Budapest - Heraklion - Budapest járaton repülte, majd kivonták a forgalomból. Összes repült ideje 21554 óra, 13803 ciklussal. A Repülőgép Emlékparkba 1994. szeptember 24-én vontatták át. Belülről is megtekinthető.

Jakovlev Jak-40

 HA-YLR

A HA-YLR lajstromjelű  repülőgép 1975. december 17-én érkezett a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság megrendelésre.Navigációs berendezések bemérésére, hitelesítésére alkalmazták Magyarországon és külföldön egyaránt. Közforgalomban nem repült. 1987-ben a Tu–134-esen is látható festést kapta, majd a Malév 1993-as arculatváltása után a jelenlegi színekre festették. 2001-ben nagyjavítás helyett egyenesen az Emlékparkba vontatták. A repülőgép üzemképes, műszaki állapota kiváló. Rendezvények alkalmával belülről is megtekinthető.

 

Jakovlev Jak-40

HA-LRA

Az 1974-ben készült HA-LRA lajstromjelű Jak-40-es részese volt a kilencvenes évek elején a hazai belföldi illetve regionális utasszállítás felélesztésének kísérleteiben. Az egykori reptérkezelő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság Aviaexpress néven indított mini-légitársaságot, ennek egyik gépe volt ez a példány, amellyel „vékonyabb” vonalakat repült illetve megpróbált olyan járatokat indítani, mint a Budapest–Munkács, Budapest–Lvov, eljutott a gép egy alkalommal Ivano-Frankovszkba, de volt, amikor a Malév bérelte ki, például Luxemburgba is repült vele, majd 1996-tól egy másik légitársaság, a Lin Air üzemeltette, de ekkor is volt, hogy a nemzeti légitársaság vette igénybe. Használták teherszállításra is, 2001-ben vonták kivéglegesen a forgalomból.

"Nagyon szép állapotban van! 2014. május 28-án tragikus hirtelenséggel, repülőgép-balesetben elhunyt pilóta és szenvedélyes repülőgép-gyűjtő Komócsi Zoltán tulajdona volt. A Jak-40-es a Komócsi-család, a Budapest Airport és az Aeropark megállapodásának köszönhetően került át a múzeumba."

 

L410-UVP-E 

HA-LAF

A repülőgép átvételére a leendő üzembentartó, a Budapest Aircraft Service képviselőivel Fejéregyházi László hatósági pilóta, ifj. Badovszky György és Fried Ervin hatósági műszaki felügyelők utaztak Kunovicébe. A három gépet sikeresen átvették és hazarepülték. A HA-LAF utasterébe modern navigációs ellenőrző berendezéseket építettek, ezek a közelmúltig végezték itthon és külföldi repülőtereken a földi berendezések ellenőrzését.

Ez a három repülőgép volt az első, amelyekbe modern Bendix King rádiónavigációs berendezéseket, velük együtt működő robotpilótát és színes időjárásradart építettek. A LAD és LAE a Farnairnél beállt a folyamatos csomagszállítást végző gépek sorába. Végül 2005-ben a típus kivonásakor a Farnair ezeket a gépeket is eladta az ABC Air-nek.

" Eddig is imádtam ezt a típust, de most, hogy bele is ülhettem, a szerelem csak fokozódot!"

 

Antonov An–2M  

 

HA-MHI

A repülős szlengben "Ancsa" vagy "Kukacbombázó" néven is ismert  repülőgépet 1967. december 19-én vette át a Magyar Repülőgépes Szolgálat. Vegyszertartállyal és szórófejjel felszerelve mezőgazdasági repüléseket végeztek vele. 1994-ben selejtezték, majd az Emlékparkban állították ki.

 

 

Antonov An–2

Az Üllői úti McDönciből...

llyen volt          --->          Ilyen lett :)

 

Mi–2 

HA-BCB

A repülős szlengben "Repülő csirkecombnak" is nevezett helikoptert 1980 januárjától az Országos Mentőszolgálat használta mentő- és betegszállítóként. 1994-ig Székesfehérváron állomásozott. Ez év augusztus 14-én Ferihegyre repült nagyjavításra, de erre végül nem jutott pénz, ezért 1998-ban 2841 repült órával és 7732 felszállásszámmal selejtezték. Az Emlékparkba 1999. április 27-én vontatták át.

 

Tesla leszállítóradar és vezérlőkonténer

A Jak–40 szomszédságában elhelyezett precíziós leszállító radart  (PAR) a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság megrendelésére 1975 januárjában telepítették a jelenlegi 13R/31L futópálya B jelű gurulóútja mellé. Még az üzembe helyezés előtt, január 15-én a Berlinből érkező HA-MOH Il–18-as a gurulóút közelében lezuhant, és a repülőgép darabjai a radart súlyosan megrongálták. A javítás után a kilencvenes évek elejéig használták. Az emlékparkba 1991-ben került

 


2016-03-15

<<--- Ugrás a lap tetejére