Budapest - Eresztvény ~ 124 km.

Egy tökéletes nap Eresztvényben

Sok éve jártam erre utoljára. Akkoriban Salgó várát hódítottam meg...

Az eresztvényi buszmegállónál jobbra fordulva indul az egész napos túra az édenbe! Az első látványosság a Madárpark, mely néhány éve készült el. A csodálatosan gondozott “kert” kanyargó tanösvényének állomásain, többek között megismerkedhetünk a talaj élővilágával, az őshonos fákkal, a madárvilággal… Madárvilág. Nos ez egy édenkert, egy madárdalos édenkert, akol többek között cinkék, erdei pintyek, vörösbegyek, erdei poszáták éneke varázsolja el a lelkünket, ahol megpihenhetünk, ahol a gyermekek játszva pillanthatnak bele a természet "titkaiba", ahol van egy patak és egy tavacska, és egy mackó, aki bárkivel, bármikor készen áll egy szuper fotóra! :)

Az aktív kikapcsolódás szerelmesei bejárhatják a Mese-völgyet, és a tíz állomásból álló erdei tornapályáját! A kertből egyébként több kapun is ki lehet sétálni, s akár el lehet indulni egy kellemes túrára... Írhatnám, hogy akkor indulás a 2,2 km-re lévő vár, de mivel ott már jártunk, oda majd máskor!

"Dunel" - Túra az alagúthoz ...a piros jelzésen.

A Madárparktól, a Salgó hotel (illetve a vár) felé vezető aszfaltos úton indultunk el, s néhány méter megtétele után le is fordultunk jobbra, hogy a hajdani kőszállító kisvasút nyomvonalán végig sétálva megnézzük az alagutat. Kényelmes erdei séta, szépséges élettel teli táj, tölgyesek, bükkösök, sejtelmes fenyvesek, mélységek, magasságok, illatok!

Könnyű erdei séta, mely valóban arról szól, hogy beszélgessünk egy jót, vagy csak csendben olvadjunk bele a tájba, s engedjük el a mögöttünk álló időszak fáradalmait.

A kereszteződéstől mindössze 1,7 km séta a 147 méter hosszú alagút, amelyről érdemes tudni, hogy ipartörténeti emlék. A hely másik különlegessége, hogy ez az ország egyetlen olyan túraútja, mely az erdő mélyén, egy alagúton halad át! Egy fej, vagy bármilyen lámpa jól jöhet az alagútban, főként középtájon, ahol már elég kevés fény van!

Érdekes érzet, hogy a fejünk felett ott a “csupasz” hegy! A félénkebbek talán el is játszanak a gondolattal, hogy ez bármikor beomolhat, de persze erről szó nincs, hiszen ha ennek egy parányi esélye is lenne, akkor le lenne zárva, s nem lehetne tovább sétálni Somoskőújfalu felé. Az alagút túloldalán találkozik a piros, és a sárga jelzés. A sárga jelzésen eljutnak Salgó várához, mely innen 2.3 km. Egyenesen tovább haladva be lehet sétálni Somoskőújfaluba. Az út érdekessége, hogy az alagúttól nem messze volt anno egy vögyhíd, mely egy szerelvény alatt szakadt le. A mozdony még átért... de a linkben részletesen olvashat róla!

A túra során sok kerékpárossal találkoztunk, s ebből fakadóan kerekesszékes vándorok is nagy szeretttel ajánlom figyelmébe ezt a túrát! Mindössze annyit kell tudni, hogy a vasúti üzem utolsó jeleként néhol még feltűnik a földes útba "ágyazódott" apró zúzott kő.

Túra a bányákhoz ...a “ T “ jelzésen.

A Nógrádi Geopark Kirándulóközponttól elindulva, a széles földútról (melyen el ehet jutni Somoskőre), csakhamar egy ösvény ágazik le, Tanösvény jelzéssel. A rövid erdei szakaszon nyomokban még látható a hajdani bányászathoz tartozó hagyaték, majd kiérve a “rengetegből”, hétvégi házak között vezet az út felfele. Az emelkedős szakaszt követően, ismét a természet ölén folytatódik a túra. A keskeny ösvény, egy fantasztikus kőtengeren halad keresztül. A keskeny ösvény csakhamar kiszélesedik, és hamarosan  megérkezünk a Nagy-bányához.

Egy lépcsősoron lehet lemenni a "bányagödörbe", ahol... nos aki imádja a sziklák, a színek, a formák, a... világát, itt elocsúdik! Már a lépcsősor meleltti páfrányok világától indul szépségek özöne, és én úgy éltem meg, hogy ennek nincs vége... folyamtosan méterenként érkezik egy új impulzus!

A Nagy-bányából egy jobb napokat is látott lépcsősoron folytatjuk a túrát a Közép-bánya tó felé. Kicsit nehezített a "pálya", hiszen nem elég, hogy a lépcső minden vélt, vagy valós lépcsőfokán nagy figyelemmel kell haladni, még egy fenyő is rádőlt a lépcsősorra... de legalább lehet valamibe kapaszkodni! :)

A tanösvény tábláit követbe csakhamar megérkeztünk a Közép-bánya bejáratához. Először a csodás sziklafalak látványa ragadja el a tekintetünket, majd csakhamar a megpillantjuk a csillogó víztükröt! A magas bazaltsziklafal ölelésében megbújó tavacskának valószínűtlenül tiszta a víze! Azt olvastam, hogy meg lehet benne figyelni  édesvizi medúzákat is. Mi békán és vizisiklókon kívül mást nem láttunk benne. Ha nem elégszik meg a "tószinti" látvánnyal, egy lépcsősoron fel lehet menni egy kilátási ponthoz, ahonnan, ha nem is az egész tavat, de egy nagy részét megcsodálhatja!

Mi itt visszafordultunk, és a Margit bánya felé vettük az irányt. Elsőként a bányászok hajdani lakóépületeinek a romjai mellett állunk meg. Az írás szerint a a munkások eleinte 10 napos dekádokban dolgoztak, s a bánya közelében laktak meglehetősen egyszerűen berendezett épületekben. A romoktól nem messze található bánya nyitása nem ismert. 1930 még nem, az 1960-ban készült térképen már szerepel.

A tanösvény, a bánya mellett halad tovább a Nagy-bánya felé. Az ösvény vélhetően a bánya szélétől nem nagy távolságban kanyarog felfele. Időnként bizony jól jön a korlát, mert van miben megkapaszokdni! :)

A Nagy-bányába való leereszkedés, a "lélekvesztő" lépcsőn nem kisebb kaland, mint felfele jövet, de "megúsztuk"! :)

Összegezve, volt amit nem néztünk meg. Ilyen célpont a Kis-bánya és az Új-bánya, valamint többek között Salgóbányán, a Geocsodák háza. A túrából, visszatérve, érdemes leülni a Látogatóközpont teraszára egy rétesre, vagy...

Értékelés *****

Csodás, s hiszem, hogy korosztálytól függetlenül, a család minden tagjának feledhetetlen élményt nyújtó élmény ad Eresztvény! Tiszta szívemből ajánlom mindenkinek ezt a kirándulást! ...véleményem szerint ahhoz, hogy bejárja a környék minden látnivalóját, egy nap kevés!