Budapest - Tőserdő ~ 115 km.

Tőserdő  -  Szikrai Holt-Tisza

Tőserdő... egy újabb tiszai ősrengeteg, ahol a viszonylag háborítatlan természetben tudunk egy jót kirándulni, meg-megállva, rácsodálkozva, beleillatolva, beleolvadva a...
Tiszakécskéről indulva nagyon hamar át lehet érni Lakitelek-Tőserdőbe, persze ez csak akkor igaz, ha meg tudják állni, hogy ne álljanak meg a méltán népszerű Kerekdombi Termálfürdőnél, mely 2015-ben megkapta az Év Fürdője megtisztelő címet. ...és ha fürdő, akkor "egy fürdő, nem fürdő", hiszen az utunk még egy fürdőt, Tősfürdőt is érinti, bár ez egy tájékozódási pont is lehet navigáció híján, hiszen a fürdőt határoló Fenyő utcába bekanyarodva, csaknem egyenes út vezet Tőserdőhöz, ahol fagyizó, éttermek, kilátó, csónakkölcsönző, árnyas parkoló, vendégházak... tehát minden adott ahhoz, hogy egy vagy akár több napot el lehessen tölteni, az 1850-es szabályozásnál létrejött, Szikrai Holt-Tisza vadregényes világában.
Mivel késő délután érkeztünk meg, az időfaktor talán kicsit bekorlátozta a környék teljes megismerését, de láttunk, és tapasztaltunk annyit, hogy elkészülhessen ez az írás!
A parkolóból az ártéri erdőben, a holtág partján kanyargó ösvény  bejárásával kezdjük a kalandozást. Talán utoljára ilyen élő erdőt, ilyen harsány madárcsicsergést Eresztvényben hallottunk! ...és többnyire csak hallottunk, bármennyire is kémleltünk a lombkoronát, bármennyire is szerettük volna, sajnos nem sikerült lencsevégre kapni a kis szólistákat.
A hatalmas famatuzsálemek lombkoronájában megbúvó, a láthatatlanság  homályába vonuló madárkák mellett azért láttunk is állatokat bőséggel! A fák törzsein néhány mókus, akrobatákat megszégyenítő ügyességgel  és fürgeséggel ugrabugrált, az utakat szegélyező megszárad avar remek búvóhelyül szolgál a sütkérezésben megzavar csodás zöld gyíkok számára, és a vízpart...! Nagy kócsag, kanalas gém, jégmadár ...és akkor a vízen úszkáló szárnyasokat nem is említem. A vízbe gyökerestől bedőlt fák, néhol az ösvényt is keresztezik, és talán ez az egyetlen olyan momentum, mely azt mondatja velem, hogy babakocsival, és kerekes székkel erre az ösvényre ne jöjjenek be, vagy ha bejönnek, számítsanak rá, hogy akadályba fognak ütközni.

A holtág partján számtalan horgászhely várja a pecásokat. A rövidke túra alatt, a meleg ellenére is több kapást láttunk. Keszegek, nyurga ponty és kárász került a haltartó hálóba.
A parkolóba visszatérve tovább indulunk a híd felé, ahol hosszasan belebambulunk a holtág embertől hangos, ám mégis békés, és eseménydús kora esti hangulatába. A távolban vízi túrázó csapat érkezik vissza, a parton gyerekek zsibonganak,  az égbolton egy madrácsapat tűnik fel, a vízinövények mentén talán egy csuka csillapította az éhségét, melyből mi csak annyit érzékelünk, hogy egy növendék halraj, a szélrózsa minden irányába elúszva, ki-kiugrálva a vízből ezüstös színnel festette meg a csillogó víztükröt.
Átérve a hídon, követve a holtág kanyarulatát, széles, autóval is jól járható úton lehet hosszan elsétálni. A híd közelében horgászcsónakok egész  hada pihen a fák árnyékában. Némelyek csónaknak csak a sziluettje látszik, a víz ölelésében, ám több ladikon látszik, hogy a gazdája rendszeresen használja is!
Ez az oldal nem annyira vadregényes, nem annyira... de aki kerékpározni akar, vagy kerekesszékes  utazó itt is kap egy kis betekintést a holtágak világába. Erre is van vízbe dőlt óriási fa, van árnyék, remek kilátási pontokat találni, melyről a holtág kisebb, s nagyobb részére nyílik pompás panoráma. Itt volt szerencsénk megfigyelni egy selyemgém (talán) párt, akire egy horgász hívta fel a figyelmünket. Sajnos gyorsabbak voltak nálunk, így bátran kijelenthetjük, hogy Tőserdő madárvilága nem szereti magát fényképeztetni!

Értékelés ****
A természet szerelmeseinek, és a könnyű, sétálós túrákat keresőknek nagy szeretettel ajánlom!